Revista Rua


A máquina corretiva, ou como restituir aos moradores de rua à estrutura: dois modelos de transformação
The corrective machine, or how to restore the homeless people to the structure: two models of transformation

Carlos José Suárez G.

 
 
Em resumo, os moradores da rua podem ser lidos simbolicamente segundo estas representações sociais como “seres instintivos”, violentos, sujos, caóticos, sem família e sem leis. Ao representar o epítome de todos os vícios da sociedade, são temidos e indesejados. Portanto, eles adquirem as características dadas por Victor Turner à liminalidade, à communitas ou como ele gosta de chamar também, à anti-estrutura:
 
liminality is, of course, an ambiguous state, for social structure, while it inhibits full social satisfaction, gives a measure of finiteness and security; liminality may be for many the acme of insecurity, the breakthrough of chaos into cosmos, of disorder into order, then the milieu of creative interhuman or transhuman satisfactions and achievements. Liminality may be the scene of disease, despair, death, suicide, the breakdown without compensatory replacement of normative, well-define social ties and bounds. It may be the anomie, alienation, angst, the three fatal alpha sisters of many modern myths […] in the leisure genres of complex societies; it may be represented by the “extreme situations beloved of existentialist writers: torture, murder, war, the verge of suicide, hospital tragedies, the point of execution, etc. Liminality is both more creative and more destructive than the structural norm (TURNER, 1982, p.46-47, grifos meus).
 
Aqueles que fazem parte da communitas ou anti-estrutura questionam a existência da própria estrutura. Assim, ela mesma desenvolve mecanismos para manter estes seres afastados (aqueles, que na análise de Van Gennep, são considerados como “mortos” e “perigosos”), construindo em volta deles muros reais ou imaginários,